Horbec, Matasović, Švoger: “Zakonodavni okvir stvaranja modernoga školstva u Hrvatskoj (18. i 19. stoljeće)”
U tesktu, kojim je popraćena zbirka građe dokumenata za povijest školstva, autorice donose osnovne smjernice protomodernizacije i modernizacije školstva u Hrvatskoj od druge polovice 18. do kraja 19. stoljeća kroz prizmu školskoga zakonodavstva. Analizirani su sljedeći zakoni o školstvu: Opći školski red za njemačke normalne, glavne i trivijalne škole (Die Allgemeine Schulordnung für die deutschen Normal-, Haupt- und Trivialschulen) od 6. prosinca 1774. godine, Sustav obrazovanja i cjelokupnog školstva za Ugarsko Kraljevstvo i njemu pridružene zemlje (Ratio educationis totiusque rei literariae per Regnum Hungariae et provincias eidem adnexas) od 2. kolovoza 1777. godine, Sustav početnih škola u Ugarskoj (Systema scholarum elementarium in Hungaria) od 16. srpnja 1845, Nacrt temeljnih načela javne nastave u Austriji (Entwurf der Grundzüge des öffentlichen Unterrichtswesens in Österreich) iz 1848. godine, Nacrt ustroja gimnazija i realnih škola u Austriji (Entwurf der Organisation der Gymnasien und Realschulen) iz 1849., Zakon od 14. svibnja 1869. kojim se ustanovljuju načela nastave za pučke škole, uz nadopune toga Zakona od 2. svibnja 1883. godine, Propis o nastavi pučkih učionah u Vojnoj krajini 1871. godine, Zakon od 14. listopada 1874. ob ustroju pučkih škola i preparandijah za pučko učiteljstvo u kraljevinah Hrvatskoj i Slavoniji, Zakonski članak sabora kraljevinah Dalmacije, Hrvatske i Slavonije od 5. siečnja 1874., ob ustrojstvu sveučilišta Franje Josipa I. u Zagrebu te Zakon od 31. listopada 1888. ob ustroju pučke nastave i obrazovanja pučkih učitelja u kraljevinah Hrvatskoj i Slavoniji.
Ivana Horbec, Maja Matasović i Vlasta Švoger, “Zakonodavni okvir stvaranja modernoga školstva u Hrvatskoj (18. i 19. stoljeće)”, u: Od protomodernizacije do modernizacije školstva u Hrvatskoj. Knjiga I.: Zakonodavni okvir. Zagreb: Hrvatski institut za povijest, 2017., 7-45.






